Tuesday, May 3, 2016

Sungguh kematian itu menjentik jiwa

Bismillah.
3 MAY 2016.

Kami kehilangan murobbi, musyrif, ustaz terbaik kami. Arwah ustaz ruhaidi.
Bukanlah tuntutan Islam untuk kita melalak meratapi pemergian dan menyebut kematian si mati.
Tapi sungguh, aku sendiri kelu dan sedih atas pemergian ustaz.

Saat twitter dipenuhi dengan khabar pemergian ustaz. tiba-tiba singgah di DM(direct massage) dari seorang bekas guru ganti disekolah kami.


Sungguh, tak henti tangisan saya saat ticer katakan begitu. Sungguh terkadang perginya seseorang membuka mata kita.Menyedarkan kita.Kami maaruf cara ticer, gaya ticer di sekolah dulu. Kata ticer, arwah dan ustazah bukti orang agama yang tidak cepat menghukum dan menegur dalam kelembutan, Bercakap dan menegur penuh hikmah. Betul lah kata mereka, dakwah ini perlukan masa. Boleh saja, usaha dakwah kita ketika hidup hasilnya ketika kita pergi baru terasa hasilnya. Hamdalah ya Allah, Engkau jentik hati-hati ini.

Buat kawan-kawan, saat ini kita jatuh. Jatuh atas pemergian beliau. Tapi bukan kuasa kita melawan qada qadar dari DIA. Andai pemergian ini yang kita tangisi, berubahlah. Ada perkara yang kita jauh lari dari landasan yang kita bina dahulu. Andai sahaja kita mahu arwah bahagia di sana, kita lah antara wasilahnya. Amalkan ilmu dan nasihat yang telah arwah sampaikan. Wallahi, mana mungkin kita lupa insan ini.Nadi semangat dakwah buat kita.Berubah.Selagi tuhan kurniakan waktu, mengapa mesti kita mendustai waktu? Selagi diberikan ruang untuk berubah, untuk bertaubat,mengapa mesti kita menangguh? Wallahua'lam. 
Alfatihah arwah ustaz ruhaidi..

No comments: